Ahlan wa sahlan

Assalamualaikum!

Selamat datang,
selamat singgah dan menjengah;
moga daripada secebis waktu, bermanfaat untuk semua!

Cerita

Selasa, 9 Disember 2008




aku menyimpan suara yang paling dalam.
aku mengunci bicara yang paling benar.

aku berdoa, moga semua itu yang terbaik.
aku berdoa, moga itu semua yang terelok.

aku memilih jalan yang lain,
yang jauh dan yang panjang.
sudah tentu,
apa yang aku lalui takkan sama,
ilmu yang aku kutip ada beza,
pengalaman tertimba lain makna.

aku sembunyikan cerita lalu,
dalam bait-bait kata tersusun.
aku pahatkan kisah lepas,
dalam rangkap-rangkap madah terungkap.
dan aku coretkan tentang semua,
dalam lembar-lembar pena tertinta.

dan aku menenun kata,
cukup kerana-Nya.
aku menganyam bicara,
untuk merakam peristiwa;
semua tentang kita.


-untuk yg memahami, yg sudi mengerti-

Nadim Muhammad
Raudhah As-Sakinah, Bait Al-Isra'
41, Mt Pleasant Avenue, Rathmines
6 Disember 2008
p/s-mengenang semalam untuk esok yg lebih cerah.

1 ulasan:

Nur in Islam berkata...

sedari mula epik ini
ak sedari
tidak mudah yang diimpi
pelangi petang xkan
kekalnya senja malam
buih2 jernih laut
takkan statik bersama pepasir
ak kini
ditemani magsi monolog
untuk bangun
terus berlari

kerna aku kini
hampir menyembah bumi