Ahlan wa sahlan

Assalamualaikum!

Selamat datang,
selamat singgah dan menjengah;
moga daripada secebis waktu, bermanfaat untuk semua!

Mimpi Nadim

Rabu, 5 September 2007


“Semalam, patik mimpikan sesuatu yang tidak bisa patik temukan”, rintih Nadim. Nadim tahu benar, akan tiba hari itu, akan tiap hari beliau menghitung, menanti.

“Kebenaran itu, pasti suatu hari terungkap”, pesan sahabat dalam suatu ketika.

Wahai sahabat, meski kau tahu, hari itu telah tiba. Nadim sudah lama bersedia, andai segala mungkin yang terjadi. Apa boleh buat, hukum alam, akan sesuatu itu ada balasan.

Semalam, mimpi Nadim lain benar, binggung juga.

Tersergam Sultan dek singgahsana; kemas pakaian baginda, penuh wibawa. Baginda bertitah, “Nadim, atas segala apa yang kau pendamkan, maka akui. Atas apa yang kau tangiskan, maka akhiri. Nadim, akan tiba detik-detik mana kebenaran itu timbul, sepertinya apungnya kayu dek air.”

Jeda. Dan baginda terus bertitah, “Andai rindu itu ada pemiliknya, maka, diserahkan pada siapa-siapa yag layak dan berhak. Nadim, sehingga hari itu, tidak dapat tidak kau pendamkan segala lagi; meski kau kunci segala bicara, tetaplah yang benar itu.”

“Patik mengerti, tuanku”, pintas Nadim.

Tatkala tersedar daripada mimpi itu, Nadim lantas gamam sejenak. Masakan Sultan terus bertitah, sedang terpisah dek jarak dan tempat. Lama benar tidak bersua.

Mimpi itu, bukan mimpi biasa, bukan sekadar mimpi.

Kisah Srikandi dari tanah Minang. Kisah Nadim dari tanah Kayangan. Siapa tahu, dek benua jauh, bertemu mereka, bersahabat.

Mungkin tentang ini Sultan ungkapkan; satu rahsia yang jenuh-jenuh Nadim simpan, moga tidak lagi berulang. Satu ceritera kecil.

Sahabat, mengertikah dikau, bahawasanya tiap-tiap detik itu, belum tentu ada senyuman. Dan tiap-tiap senyuman disebaliknya, adakah kegembiraan?. Meski kegembiraan itu hadir, maka pastikah yang gembira itu diiring ketenangan. Dan bersama ketenangan itu, tiada jaminan kebahagiaan. Sahabat, Nadim merinduimu.

Nadim Muhammad

24 August 2007

1 ulasan:

Muhammad Teja berkata...

Selamat Berpuasa dan menyambut Ramadhan ini dengan gembira

-Wakil dari Rakyat negeri Sultan-